Historien har jeg fortalt et utal af gange, her kommer den igen.
Min arbejdsplads gennem 23 år + 5 - 6 år som ind
lejet skulle lukke, hvilket betød en ikke uvæsentlig lønnedgang for mig.
Jeg havde i mange år, levet af vagttillæg, overtid og tilkald og kun
haft rigtig fri, når jeg var langt væk i camperen. Med et slag blev min løn nedsat betydeligt, senere nærmest halveret.
Udsigten til at få et nyt job, var nærmest ikke til stede. Og for at gøre det fuldendt, var jeg havnet i en familie, som ikke havde spor lyst til camping. Vi prøvede, men det blev aldrig noget de glædede sig til. Den
eneste der savnede det var mig.
Da jeg derfor satte camperen i kommission med salg for øje, købte jeg hurtigt
en stor ældre campingvogn. Jeg indrettede den som en camper, med alt, men den var stadig besværlig at have med rundt, ikke mindst, fordi jeg mangler synet på det ene øje.
Så da det endelig opbrud kom, i 2011 var noget af det første jeg søgte efter en lille camper, som økonomisk var overkommelig i indkøb og årlige udgifter.
Her kommer den lille P 100 camper helt til sin ret. Da den er bygget på en Pickup, uden adgang fra førerhus til camper delen og er født med benzinmotor, er vægtafgiften til
at overse, ca. 4200,00 kr. årligt. Forsikringen er også yderst billig, i alt koster det 680 kr. om måneden at have den på vejen.
Da jeg byttede mig til denne, havde
den stået længe. Den er født i 1990 om camper delen er monteret fra start, er det umuligt at vide, men det kan ses af materialebruget, at camper delen er fra den tid. Det kan også ses, at den er blevet renoveret senere. Hvor meget
ved jeg ikke. Måske er toilettet blevet renoveret der, da der er brugt den nye grå plade. Det er som sagt, kun gisninger fra min side.
Nu her flere år efter erhvervelsen
er camperen blev noget opdateret.
Der kan nævnes:
Et ekstra batteri, på 60 ah, så der samlet blev 120
ah, mod 60 i starten, derefter to nye marinebatterier på hver 60 ah samt en gammel tung, men fin elektronisk 20 amp. lader
Solcelle på 55 vat.
45 l. friskvandstank, indbygget i den ene sædekasse. Der stod en 10 l. åben vanddunk, indeholdende 7 – 8 l.
Vandvarmer og ændret badeværelse,
nu med mulighed for brusebad. Det er senere blevet ændret med en pæn og moderne vask, som desværre fyldte for meget, så nu er det lavet om igen til glæde for pladsen i det lille rum.
Så blev motoren, på de 76 hk udskiftet med en V 6er, med noget flere hk og et meget bedre drejningsmoment til følge. En brugt motor fra en Granada der havde gået 148.000 km. til 2600,00 som fik ordnet de to topstykker,
da der var gået en toppakning + en masse arbejde med at finde de rigtige stumper til at kombinere den med gearkassen, til Taunus rækkemotoren, ophæng og udstødning, samt en masse andet, som blev overladt til min bror og efterfølgende
12 – 13 af de slemme, for at få den til at arbejde. Men det var prisen værd. Jeg har i dag en meget bedre motor, mere trækkraft og skal ikke hele tiden røre i benzinen.
Bagfjedrene blev samtidig banket op og der blev lagt et ekstra lag i, som hævede den betydeligt bag i.
Dækkene, viste sig at være 11 år gamle, så den
fik fire nye og samtidig fik den alufælge 1" større, til de nye dæk.
Generatoren, et levn fra fortiden, er blevet monteret på cykelstativet.
I 2013 blev der indkøbt to nye alu minicykler med 6 gear.
Som i alle mine andre campere, er der over tid sket div. ændringer af
bord og anden indretning.
Her har jeg bl.a. købt et komplet sæt hynder fra en anden vogn, som jeg har kombineret med nogle skrå hynder, fra en sovesofa, for at få
to optimale siddepladser. Ligeså, er der kommet gardiner til.
Hvert år, har jeg tilføjet noget nyt. I 2015 er der således opgraderet til tre marinebatterier på
hver 75 ah i alt 225 ah af hensyn til kompressorkøleskabets store forbrug.
P.t. er jeg i gang med at montere pløjelygter foran alkoven. Jeg havde købt en
25 amp. Elektronisk lader hos Biltema, den første holdt tre uger og ødelagde et træf og en lille ferie bag efter. Den blev ombyttet til en ny mage til, som holdt et halvt år, så begyndte blæseren i den at larme. Den blev
afleveret, jeg satte den gamle i igen og fik 4 projektører i stedet for.
På mit opholdssted, (arbejdsprøvningssted) Holbæk Bådcenter,
fandt jeg i jerncontaineren, et stativ i rustfrit rør, som jeg har skåret i stykker, fået svejset nogle rør i mellem og på, som skal holde dels de fire lygter, men bedst af alt de to spejle, som bliver ført længere
fremad på bilen og gør, at jeg ikke skal dreje hovedet af led, når jeg bruger højre spejlet.
Den kommer meget
rundt, bliver brugt flittigt til fødselsdage eller i andre anledninger, hvor man kan risikere, at få et glas for meget, eller til en weekendovernatning, er den fantastisk. Og så er den rimelig økonomisk, og koster ikke alverden i
vægtafgift.
Den kan på ingen måde, sammenlignes med de tre andre, jeg har haft. Måske mest med den første, på grund af brændstoffet, der er benzin,
samt at den har fået anden motor, med flere cylindere. Jeg ville gerne have haft en dieselmotor, men det var umuligt, at finde en i en acceptabel stand, som kunne holde til strabadserne. Jeg blev anbefalet, at holde mig til benzin, som også giver
den billigste vægtafgift.
Hvornår den bliver færdig, det gør den forhåbentlig aldrig.