Sådan gør du en god handel.

Der er sikkert mange andre end mig, der i tidens løb, har opstillet div. kriterier, for  det at investere i en autocamper. Og selvfølgelig er kravene, ikke ens for alle, men det er dog godt at have en form for liste, specielt som førstegangskøbere.


Jeg har selv haft autocamper, siden 1998 kun afbrudt af 1½ - 2 år hvor jeg havde en stor campingvogn. Det er disse erfaringer jeg her deler ud af, samt hvad jeg har erfaret fra gode venner.


Hvis du ser rundt på mine andre sider, vil du se at min første camper, var en LT 31 fra 1976 en ladvogn med på bygget alkovekasse, som jeg købte for 55.000 kr. og havde i fem år. Den undergik en stor forandring, fik anden større motor og drivlinje og en hel masse ændringer indvendigt. Den havde sjæl, men var ikke særlig økonomisk. Jeg fik 50.000 kr. for den ved salget.


Den næste, en alkovecamper, var bygget hos Vendelbo, den var nok den bedste, af dem alle, økonomisk, praktisk, men havde lidt for få kræfter til de lange ture, grundet for høj gearing, som jeg dog fik løst til sidst. Desuden var opbevaring af bord og stole et problem. Den kostede 330.000 kr. efter 3 år havde den tabt knap 100.000

Den næste var en delintegreret til godt en ½ mil. Den kørte fantastisk, men havde en temmelig stor vendediameter og var dyr at varme op i den kolde tid. Grundet ændret økonomi og interesser solgte jeg den efter 5½ år med et tab på omkring 200.000 kr.    

Efter et par år uden camper, faldt jeg for denne lille P 100 med en Sierra front og transit bagramme, hvor der er sat en alkovecamper på. Bilen er fra 1990 og camper delen fra samme år, men renoveret inden for de sidste 5 - 10 år. Lige som de andre har jeg lavet en masse om, motoren er i dag en V 6 opbankning af fjedre, samt et ekstra lag, alufælge, opgradering fra 10 l. til 60 l. vandbeholder og en 12 volt vandvarmer. Der er kommet 120 ah marinebatterier og solcelle på 55 watt. ændring af bord og hynder. Den er blevet utrolig god efterhånden, kan nu køre 100 km. i timen har ikke køreegenskaber til mere og økonomien heller ikke, den går højst 7 km. på literen.   

Hvad skal jeg købe.


Jeg har nu ikke tænkt mig, at vurdere alle forhold, som hvilken type vogn, eller mærke, man skal vælge. For noget af det vigtigste er at man i familien, får afdækket de behov, og dermed, om man har behov for, den ene eller den anden type og model.

Der er mindst fire typer campere, at vælge i mellem.

Compaktcamperen

Er som oftest bygget op i en varevogn. Det er en både og. Den er praktisk, for dem, som bruger den som en personbil til dagligt, men der er også noget mindre plads, end i de større vogne. Tanke og lign. er også dimensioneret i et noget mindre målestoksforhold. De kan igen opdeles i hævetagsudgaver, samt dem med et fast forhøjet tag, som har noget mere plads, som også mange gange, er bygget i lange udgaver af bilen.

+ Gode køreegenskaber, praktisk også til dagligbrug.

- Lidt for lidt plads, til en hel familie, med mindre, man stiller et telt op, ved siden af. Et lidt for primitivt køkken, i dem med hævetag.

Alkovecamperen

Vognen til den store familie, Det er sådan, at de fleste, sikkert på grund af, at de stadig har børn, børnebørn, eller stadig er så unge, at de ikke føler turen, ved sengetid, op i alkoven, endnu er for besværlig, vælger denne type. Dem er der naturligvis flest af, og priserne er dermed også de bedste. De findes
i utrolig mange varianter. Køkken og toilet bagi, i de korteste, eller køjesenge der, med toilettet lige foran og køkken midt i. Der er utallige mulighedder, med helt op til 7 sovepladser og siddepladser til alle personer.

+ Den har det hele, med en god indretning, får man ekstra god plads, fordi sengen, ikke er i vejen, i dagligdagen.

-Virker måske lidt kluntet, og duvende, i starten, men det bliver hurtigt til en vanesag.

Delintegreret

En vogn hvor alkoven, er fjernet, og byttet ud med en Fransk seng bag i. enten på langs, af vognen, med toiletrum, brusenische ved siden af, eller med sengen på tværs, og toilettet lige foran. Mange af disse delintegrerede vogne, er bygget op på Alkoundervognen, som kendes fra campingvogne. Det giver en lav vogn, fornemme køreegenskaber, og mulighed for en god brændstoføkonomi. I dag er der dog flere bilfabrikanter, der selv laver en tilsvarende nedbygget ramme, som er god til opbygning af campere.

+Gode køreegenskaber, lav indstigningshøjde, ingen stige, når man skal i seng.

- Larm fra bagvognen, under kørsel, de helt lange, er vanskelige at manurere på små pladser, og at finde parkeringsplads til i byerne.

De senere år er den delintegrerede type, blevet meget populær, og specielt hvis man er uden børn, er den yderst praktisk. Den første med seng, til at slå ned over forsæderne, er nu på markedet. Hvis det bliver standart, i flere mærker, bliver det muligt, at få en sådan vogn, også for børnefamilier.


Fuldintegreret

Camperen har til forskel fra de tre første, ikke det originale førerhus monteret. Men som oftest med de indvendige detaljer i førerhuset. Den udnytter den fulde plads i hele vognen om dagen, og om natten sænker man en seng ned over forstolene. Flere har også en Fransk seng bag i som er fast monteret.

+ God udnyttelse af pladsen, bedre isoleret i førerhuset, end de andre.

- Noget dyrere end de andre. Problematisk, hvis forruden splintrer, at få en ny fra dag til dag.

Mange vælger som nr. to eller tre camper, en fuldintegreret, da den har nogle helt klare fordele, men den er jo som hovedregel, også noget dyrere. 
 

Nogle forhandlere, gør et stort stykke arbejde, i at analysere deres kunders behov, inden de sælger en camper til dem. De har så til gengæld glæden af de samme kunder, kommer flere gange, for hvis man føler sig godt behandlet, handler man ofte det samme sted næste gang.

 

Men hvis man handler privat, uden nogen rigtig form, for garanti, og handler for ret mange penge, skal det helst være den helt rigtige beslutning, man tager, for den er jo ikke sådan lige at gøre om igen.

 

Og det er jo utroligt ærgerligt, at få købt noget, som bagefter viser sig, at være en hel forkert disposition, og som måske senere, må sælges med tab, grundet at den alligevel slet ikke passer til familiens behov.

 

Så derfor kan det ikke kraftigt nok anbefales, at et køb af en autocamper, specielt den første gang, ikke må blive til et impulskøb, som man senere fortryder, og dermed mister interessen for denne dejlige livsform.

 

Derfor har jeg her opstillet nogle vejledende sætninger. Rækkefølgen er som jeg ser den, det kan godt være, andre ser det helt anderledes, men det er bare vigtigt, at se på dem alle.

Det er også vigtigt, at melde sig ind i en klub, hvor man tit, kan få mange gode råd, inden man køber. Se evt. på de andre sider, omkring klubber.

I disse tider med Internet, er der ikke langt fra et spørgsmål, er skrevet, til det kan besvares fra hele Danmark, ja hele Norden, gør endelig brug af dette, det kan være guld værd. Men kan også forhindre, at man får gjort en stor fejltagelse, som det vil kræve flere år at betale for.

 

1.      Vurder først hvor meget denne hobby / eller livsform skal fylde i jeres liv, også lidt længere ud i fremtiden. Er det en pludselig opstået ide, eller har den været der i årevis. For så er det måske en god ide at starte med at leje en camper, i en hel ferie, for at afklare, om det nu også er den ferieform, man vil fortsætte med fremover.

 

Mange som har haft en campingvogn, føler måske med årene, at det nu kunne være rart med en camper. Men der er stor forskel på måden, man camperer på. Med campingvognen, finder man en campingplads, sætter vognen af , og kører ud og oplever noget i nærheden. Nogle bliver på den samme plads, i længere tid, måske hele ferien. Og sidst men ikke mindst, normalt, har man et stort fortelt til campingvognen, det er afløst af en markise, så der mangler måske lidt plads i starten.

Med en camper, er man hele tiden på vej, skal ikke tilbage, og hente vognen, og arbejder ikke i cirkler. Men der mangler måske også det sociale sammenhold på pladsen. For man bliver generelt ikke så mange dage på samme plads, med mindre det er i en storby man holder. De camperpladser, som findes rundt om, er selvfølgelig noget mere spartansk indrettet, end en mangestjernet campingplads, men prisen er normalt også til at overse. Og man kan jo efter nogle dage på disse pladser, tage på en rigtig campingplads, få tømt toilettet og vand af, få nyt på, få vasket tøj, eller hvad man nu har behov for.  Og så står ens camper i dejlig sikkerhed, for det kan godt være svært at finde parkeringspladser i byerne specielt til de helt lange campere. Så det kan anbefales, at investere, i en god cykel, som man kan have med på turen. Afhængigt af, hvor meget man ønsker at køre, skal det være en med mange gear på, og helst en normalcykel, frem for en minicykel.

    

 

1. Det er ikke gratis, at have, vedligeholde og køre med en camper. De faste årlige udgifter, det vil sige vægtafgiften alene ligger fra små 10.000,00 kr. til i et enkeltstående tilfælde 24.000,00 kr. om året. Forsikringen er som på en almindelig bil, afhængig af antal skadefrie år, og koster ca. 6000,00 kr. årligt. Men er det en fuldintegreret camper, man køber, skal man regne med at forruden godt kan koste mellem 15 og 20 tusind kr. så det er klogt at få denne forsikret, inden det går galt.

 

2.  Lav allerede inden i begynder at se på camper, et budget for hvor store omkostninger, der reelt er råd til på årsbasis. Kan camperen benyttes, som nr. 2 bil, kan det formindske  udgiften noget. Eller bliver den nr. 3 bil så skal der et rigtigt godt lønnet job til.

 

3.   Gør op med jer selv, hvordan finansieringen skal foregå, samt dermed også, om det skal være et nyt, eller måske et brugt køretøj.  Er der en friværdi i et hus, at bruge af, skal man låne det hele i banken, eller kun til udbetalingen. Normalt kan man med fordel låne hos forhandlerens finansieringsselskab, til mindre renter end i banken. Men alle forhold, skal vurderes, for det er mange penge det handler om.

 

4.   Skriv op, hvilke ting og faciliteter, man ønsker sig. Det  være sig de helt basale behov, men hele indretningen er yderst vigtigt. Man kan eftermontere næsten alt, men ikke ændre så forfærdeligt meget på selve grundridset, så det skal være det helt rigtige fra starten. Er børnene ved at flytte hjemmefra, eller hellere vil blive hjemme, er der ingen grund til at investere, i en stor camper, for om nogle år igen at sælge den. Omvendt er det svært at få for meget plads. Specielt, hvis man har børn med, er det godt, hvis hver person har sit eget lille område ( specielt til små børn ) så de ikke skal fjerne ludospillet når der skal laves mad, eller den sættes på bordet. Der er så mange gode indretninger, på markedet, det er bare med at finde den der passer bedst til ens krav og behov.

 

5.  Find den vogn, gerne flere, der modsvarer kravene, så godt som nu muligt, hos en forhandler, en udlejer, eller en privat og lej dem, gerne først i en forlænget weekend, senere måske endnu længere. Påske, Pinse og efterårsferien, er som skabt til at afprøve en camper i. Har man mulighed for at holde ferie, forskudt af andre, kan man næsten altid leje til nogle helt andre og meget bedre priser.

 

6.   Er det hos en forhandler du køber, stil krav om en helt fejlfri fugtatest, samt en gastest. Kontroller også at motoren har fået skiftet olie og filtre efter forskrifterne, er der en servicebog, er det et sundhedstegn, og viser at der er passet på den, ellers få lavet en motortest på et autoriseret værksted. På de nyere, kan man også udlæse hukommelsen, og se fejlkoder på de sidste fejl.

 

7.   Er det en privat camper i har fundet, få den fugttestet hos en forhandler, og få  samtidig en motortest på et autoriseret værksted, samt kontrol af undervognen. Lån altid vognen, og kør på et autoriseret værksted for at få tjekket motoren, og hele drivlinien. En dieselmotor kan køre rigtig mange km. Hvis den er behandlet ordentligt, og serviceret efter forskrifterne og der er brugt en ordentlig olie samt originale filtre. Det er så få kr. der er at spare på disse ting, men forskellen senere i motorens liv, kan være meget stor. Ligeledes, er det vigtigt, at taktremmen, hvis en sådan findes, er skiftet, samt løbe omkring hjul og strammehjul. Der kan også her spares en del penge, hvis det købes uoriginalt, men et motorhavari, kan også nemt koste mellem 20 – 25.000,00 kr. så er du advaret. Det kan også være svært, selv at vurdere, om der kommer støj fra gearkasse, diferentiale, eller om der er for meget slør i trækakslerne. Her må man godt betale en timepris på værkstedet, for senere at spare 15 til 20 tusind kroner.      

Der er så mange små signaler, som hver i sær, bør fortælle dig, at her skal du passe på: Ryger den, spilder den olie, ser køleren loden ud, er den pletmalet, mange steder, eller er der små prikker i lakken og virker alting. Selv små ting, kan blive til dyre ting, en lille fugtskade kan få uoverskuelige konsekvenser, og betyde at man skal undvære vognen, i længere tid. Og  i dag, hvor en banal indsprøjtningsdysse, ikke bare er en dysse, man får justeret til næste eftersyn, men en elektrisk styret dysse, til 12.000,00 mindst for fire stk. kan man mere end hurtigt købe katten i sækken.    

8.      Når du så endelig har fundet den helt rigtige vogn, se dig stadig yderligere omkring, Kig på nettet, hos forhandlere og hos private og find ud af, om det nu er den helt rigtige pris, ud fra dens alder, udstyrsniveau, og vognens stand. Og husk, at det er dejligt, med en masse ekstraudstyr, men det er bedre, at få en nyere vogn. Men se samtidig også på andre, for på den måde at sikre, at det er det helt rigtige valg, du har gjort. Se også på, hvor mange ejere camperen har haft, igennem dens liv, og hvor længe den sidste ejer, eller to har haft den, da det også fortæller lidt om tilfredsheden med den.


Inden du køber, bør du også lige tjekke, om der er restgæld i camperen. Det er det nemmeste, at få banken, til at undersøge dette. Se også på registreringsatesten, om det antal kg. der er fra egenvægten, og op til totalvægten, modsvarer dine krav til ferieoppakning. De nye campere i dag, bliver fra starten af vejet, på en lidt anden måde, end tidligere, og forskellen, er noget mindre, end for ti år siden. men det disponible antal kg. last, skal helst ikke under 500 kg. for alle personer i camperen, tæller med, når der vejes. Så med mindre man kræver meget lidt, og ikke tager cykler med, må man fravælge vogne med for lille lasteevne.  Bl.a. i Tyskland, kan man komme ud for at blive vejet, og man får ikke lov til at køre videre, før man ikke længere vejer for meget.
 

Ja jeg vil så nødig virke klog, bedrevidende eller som en anden verdensmester, bare fordi jeg, har købt indtil nu, fire campere i mit liv, og det er slet ikke meningen, med denne liste. Derfor må du meget gerne sende en mail, til mig, hvis du syntes det er helt hen i vejret, det jeg skriver, og også gerne med det du syntes, der i stedet, er vigtigt, for jeg har jo helt sikkert også glemt en masse.

 

Send det til borge-holm@live.dk og jeg vil så sætte det her på siden.

 

Og så held og lykke med dit camperkøb, køb endelig ikke, den første du ser, men forhåbentligt den bedste du ser.

 

God jagt

B.H.

 

Ja de bemærkninger, jeg ovenfor har nedskrevet, passer måske ikke helt, på denne camper. Men det beviser jo til gengæld, påstanden om at en camper kan være en investering for mange år, frem i tiden. Denne hører normalt hjemme i Frankrig.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

03.09 | 13:17

Har skrevet en mail til dig på borge-holm@live.dk Mvh kicki pelsen

...
27.07 | 12:32

Hey det er mig med den sorte p100
Skriv til mig på mail. Vis du har lyst

...
17.02 | 12:36

Hej Børge, jeg har slet ikke set at du har lagt et billede af mit trinbræt på din hjemmeside. jeg skal snarest tage et billede, Jeg er rigtig glad for mit trinb

...
06.05 | 02:54

Tak Børge for tipset

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE